1/ Potrzeby i możliwości rozwojowe wszystkich uczniów szkoły, a w szczególności:
– potrzeby i możliwości uczniów niepełnosprawnych
– potrzeby i możliwości uczniów zdolnych
– potrzeby i możliwości uczniów z problemami w nauce
– inni uczniowie; ich rozwój w kierunku górnej granicy możliwości
2/ Opinie rodziców oraz opiekunów uczniów:
– rozwój uczniów w zakresie wiedzy, umiejętności w perspektywie dalszych etapów kształcenia
– rozumienie i respektowanie norm społecznych
– bezpieczeństwo uczniów
– rozwijanie talentów, pasji i zainteresowań
– opieka nad uczniami niepełnosprawnymi
– rzetelna współpraca ze szkołą
– przyjaźnie stawiane wymagania
3/Opinie oraz potrzeby uczniów szkoły:
– klimat sprzyjający uczeniu się
– integrowanie społeczności szkolnej
– współdecydowanie o sprawach szkoły i klasy
– ciekawe wydarzenia szkolne
– skuteczne przygotowanie do egzaminu zewnętrznego i dalszej nauki w szkole ponadgimnazjalnej
– przyjaźnie stawiane wymagania
4/ Potrzeby i możliwości środowiska lokalnego:
– szerokie możliwości współpracy (domy kultury, kina, teatry, parafia, placówki oświatowe, baza sportowa)
– zaangażowanie rodziców w działalność szkoły
– wsparcie szkoły z ramienia Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej, OPS, Policji, Straży Miejskiej, służby kuratorskiej, placówek doradczych i terapeutycznych
– promocja edukacji regionalnej
– wsparcie organizacyjne i sportowe podczas organizacji imprez szkolnych, współpracy zagranicznej, organizacji pracy szkoły, wzbogacania i modernizacji bazy szkoły (organ prowadzący).
Analiza i modyfikacja koncepcji pracy szkoły będzie dokonywana dwa razy w roku w czasie podsumowania pracy szkoły na koniec pierwszego i drugiego półrocza nauki. W procesie analizy będą brali udział przedstawiciele rodziców i uczniów oraz pracowników niepedagogicznych. Formy współpracy oraz analizy opierać się będą o narzędzia badawcze, takie jak : ankieta, wywiad pisemny, wywiad ustny, rozmowy kierowane, analiza dokumentacji, analiza SWOT.
Autorami koncepcji pracy szkoły są wszyscy pracownicy szkoły, rodzice oraz uczniowie.
Wizja i misja oraz model absolwenta Gimnazjum nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Chorzowie
Misja szkoły: Szkoła przyjaźnie wymagająca. Dobre miejsce dla Młodego Człowieka.
Wizja szkoły:
- Dbamy o rozwój każdego ucznia na miarę jego najwyższych możliwości intelektualnych, duchowych, emocjonalnych, fizycznych i społecznych.
- Jesteśmy jedną społecznością i komunikujemy się otwarcie: uczniowie, rodzice, nauczyciele, pracownicy szkoły, dlatego współpracujemy, wzajemnie się szanujemy, wspieramy i pomagamy.
- Zapewniamy wszystkim uczniom równość szans, sprawiedliwe, życzliwe traktowanie.
- Poszukujemy nowych dróg rozwoju.
- Przestrzegamy norm moralno-etycznych.
- Przygotowujemy do dalszej nauki w szkole średniej i podejmowania wyzwań współczesności.
- Edukujemy również: prozdrowotnie, ekologicznie, w zakresie technologii komunikacyjnych, językowo.
- Rozwijamy zainteresowania i talenty.
- Mobilizujemy do samodzielnego rozwiązywania problemów i krzewimy wiarę we własne siły.
- Szkoła jest bezpieczna.
Model absolwenta.
Absolwent:
- Wie, jak samodzielnie zdobywać, poszerzać i wykorzystywać wiedzę.
- Wie, że wiedza jest wartością.
- Jest kulturalny, wie, jak zachować się w różnych sytuacjach.
- Szanuje uznane wartości etyczne i moralne.
- Uczestniczy w życiu kulturalnym.
- Jest twórczy i otwarty na nowe wyzwania.
- Sprawnie posługuję się językami obcymi i technologiami komunikacyjnymi.
- Jest obywatelem Europy, zna historię, kulturę oraz tradycje swojego regionu i narodu.
- Dba o zdrowie i kondycję fizyczną.
- Szanuje innych, pomaga, reaguje na przejawy zła.
- Jest tolerancyjny, dba o bezpieczeństwo własne i innych.
- Rozwiązuje problemy i wie, gdzie szukać pomocy.
- Potrafi współpracować, jest komunikatywny.
- Stawia sobie cele i je realizuje.
- Dokonuje właściwych wyborów, przestrzega prawa.
Szkoła stwarza optymalne warunki sprzyjające:
• rozbudzeniu wrażliwości estetycznej i etyczno-moralnej
• kreowaniu właściwych postaw społecznych
• kształtowaniu wyobrażeń i ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej zapewniając zarazem właściwy rozwój fizyczny uczniów.
Dąży do wzmocnienia poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej, zainspirowania zainteresowań uczniów dziedzictwem polskiej kultury duchowej i materialnej – postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej – ze szczególnym uwzględnieniem kultury regionalnej, ludowej.
Kładzie nacisk na zaznajamianie uczniów ze współczesnymi technikami informacyjnymi, nie zaprzestając wdrażania nawyków czytelniczych i uczenia właściwego korzystania z mediów.
Dba o zdobywanie przez dzieci podstawowych sprawności i umiejętności w zakresie języków obcych oraz o poznanie realiów kulturowych i społecznych krajów Europy.
Szkoła przywiązuje szczególna uwagę do osobowego i psychofizycznego rozwoju podmiotu działań edukacyjnych – ucznia, który dzięki:
– wpojonym mu zachowaniom prospołecznym,
– przekazanym wartościom etyczno-moralnym, obywatelsko-patriotycznym,
– stwarzaniu warunków rozładowujących agresję,
– przekazanym wiadomościom i umiejętnościom dotyczącym skutecznego sposobu radzenia sobie z odczuwaną agresją i doświadczaną przemocą,
– wypracowanym nawykom zdrowotnym, sprawności fizycznej,
– rozwiniętym umiejętnościom,
– odpowiednio sterowanemu, m.in. poprzez zabawę i ruch rozwojowi intelektualnemu,
– zdobytej wiedzy o współczesnym świecie będzie
właściwie reagował na przejawy zła – dyskryminacji, nietolerancji, patologii, agresji, odrzucał negatywne wzorce swego najbliższego otoczenia i wyrastał tym samym poza środowisko rodzinne i lokalne a także będzie stawał się aktywnym uczestnikiem działań i procesów zachodzących w środowisku lokalnym.
Osiągnięciu założonego celu służy wyważony wybór priorytetów edukacyjnych oraz odpowiednie skorelowanie wytyczonych programów – kształcenia i wychowawczego. Sytuuje to ucznia w centrum działalności szkoły, akcentując jednocześnie rolę nauczyciela – mentora, dydaktyka, instruktora, trenera, opiekuna, doradcy, przewodnika, transmitera kultury.
Szkoła stwarza zatem uczniom:
– motywację do podejmowania wysiłku poznawczego i intelektualnego,
– rozbudza ciekawość świata i otwartość na zmiany w nim zachodzące,
– dopinguje do różnorodnych twórczych inicjatyw,
– kształtuje poczucie odpowiedzialności za podjęte działania i przyjęte na siebie obowiązki,
– uczy obiektywnej oceny własnych poczynań,
– rozwija więzi interpersonalne, umiejętność pracy w zespole,
– wpaja zasady tolerancji, poszanowania cudzej odmienności – inności, reaguje na każdy przejaw dyskryminacji,
– umacnia wiarę we własne siły, w realność sukcesu w różnych dziedzinach zgodnie z jednostkowymi predyspozycjami,
– łagodzi sytuacje stresogenne,
– kształtuje poczucie odpowiedzialności za dobro drugiego człowieka z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych,
– wskazuje na interesujące formy spędzania wolnego czasu, sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka i rozładowujące napięcia emocjonalne,
Realizowaniu wizji i misji służy organizacja pracy szkoły:
W ramach edukacji gimnazjalnej rozwija się wiedzę i umiejętności przedmiotowe, a także zdolności muzyczne i plastyczne, edukację medialną oraz doskonali umiejętność stosowania technik komputerowych i informatycznych.
Pogłębia się i utrwala zainteresowania, potrzeby i nawyki czytelnicze, kształci umiejętność samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych, kształci i utrwala nawyki kulturalnego obcowania z książką i innymi nośnikami informacji, uczy skutecznie i bezpiecznie poruszać się w świecie mediów. Kształtuje rozumienie roli środowiska i zagrożeń wynikających z niewłaściwej działalności człowieka w zagospodarowywaniu zasobów naturalnych, stwarza warunki do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu. Edukuje w zakresie odpowiedzialności prawnej nieletnich oraz stosowania zasad społecznych i norm moralno-etycznych.
W ramach zajęć pozalekcyjnych, w kołach zainteresowań tworzone są np. zespoły wokalne, teatralne i inne.
Szkoła propaguje żywe uczestnictwo w kulturze poprzez lekcje muzealne, przedstawienia teatralne, koncerty słowno-muzyczne, oglądanie wystaw i filmów, wycieczki tematyczne.
Przygotowuje do zewnętrznego egzaminu gimnazjalnego w ramach lekcji i dodatkowych zajęć.
Szkoła prezentuje pracę i dorobek uczniów na corocznych przeglądach muzyczno-wokalnych, teatralnych, na wystawach plastycznych, na zawodach sportowych, w konkursach ekologicznych, tematycznych i innych, organizowanych w szkole, gminie (i poza nią). W wyniku tego uczeń przyswaja uznane społecznie postawy i wartości, zdobywa kompetencje, umiejętności i wiedzę.
Stanowi to jedną z form przygotowania młodego człowieka do uczestniczenia w kulturze, w życiu społecznym, inspiruje do odkrywania własnych możliwości, sprzyja poznaniu samego siebie, uczy mobilizacji i przełamywania stresów podczas wystąpień publicznych, wyzwala poczucie szkolnej solidarności, rozbudza dumę z bycia uczniem.
Lp. |
OBSZAR DZIAŁAŃ |
ZMIANY |
|
KONIECZNE |
POŻĄDANE |
||
|
Szkoła realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów |
– Szkoła opracowała koncepcję pracy. – Szkoła buduje spójny obraz w środowisku. |
– Koncepcja pracy szkoły jest ewoluowana we współpracy z uczniami i rodzicami uczniów. – Wzmocnić i monitorować efektywność wniosków wdrażanych w następstwie procesu analizy pod kątem podnoszenia osiągnięć młodzieży. – Nadać szkole imię patrona, tworzyć kanon postaw osób godnych naśladowania. |
|
Procesy zachodzące w szkole są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się |
– Doskonalić w zespołach nauczycieli narzędzia do monitorowania podstawy programowej. – Opracować i wdrożyć program nt. stosowania przez młodzież metod skutecznego uczenia się. – Opracować i wdrożyć kolejne innowacje pedagogiczne, programy własne, ipn. – Poszerzyć repertuar metod służących analizie wyników egzaminu, monitorować realizację wniosków. – Wprowadzać elementy oceniania kształtującego. |
– Zmodyfikować proces planowania procesów edukacyjnych i ściśle połączyć go z procesem analizowania osiągnięć młodzieży. – Udoskonalić monitoring przebiegu procesów edukacyjnych w szkole oraz osiągnięć uczniów ze szczególnym uwzględnieniem jego efektywności. – Upowszechniać wśród rodziców korzystanie z dziennika elektronicznego . – Stosować ocenianie kształtujące na każdym przedmiocie. |
|
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej |
– Wzmocnić proces obserwacji osiągnięć młodzieży w zakresie nabywania umiejętności i wiadomości określonych w podstawie programowej. – Wdrożyć skuteczne sposoby analizowania osiągnięć każdego ucznia, sformułowanie i wdrożenie wniosków. – Wprowadzić w szerszym zakresie do procesu edukacyjnego metody aktywne. |
– Modernizować strategie, których celem jest dalszy wzrost wyników egzaminu zewnętrznego. – Wdrożyć elektroniczne formy monitorowania realizacji podstawy programowej. |
|
Uczniowie są aktywni |
– Wziąć udział w projektach wspierających aktywność i samorządność uczniów, np. CEO. – Budować klimat sprzyjający aktywności każdego ucznia, kształtować wzorce do naśladowania. – Dostosować repertuar zajęć pozalekcyjnych do potrzeb i oczekiwań uczniów. |
– Rada Młodzieży inicjuje i organizuje działania na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły, zaangażowanie przez młodzież innych osób, integracja środowiska. – Rozszerzyć repertuar zajęć i ćwiczeń rozwijających samodzielność młodzieży: koła zainteresowań, projekty, przedstawienia, występy. – Włączać uczniów do oceny pracy nauczyciela – wypracowanie dobrych praktyk. -Rada Młodzieży wzmacnia samodzielność uczniów, kształtuje poczucie odpowiedzialności za własną pracę i umiejętność pracy zespołowej. |
|
Respektowane są normy społeczne |
– Ewoluować z uczniami i rodzicami zobowiązujące w szkole normy zachowań społecznych oraz respektowanie. – Monitorować, czy normy społeczne w klasie kształtowane są w oparciu o wypracowany kodeks zachowań. – Zapewnić wszelkie warunki, by szkoła była bezpieczna, a relacje były budowane w oparciu o zaufanie i wzajemny szacunek. – Przyjęte zasady są respektowane, nauczyciele są konsekwentni. |
– Opracować narzędzia do analizy, wspólnie z uczniami i rodzicami, skuteczności działań wychowawczych, dokonywać we współpracy oceny ich skuteczności, modyfikować w razie potrzeby . – Wspólnie z samorządem uczniowskim podtrzymywać system promowania właściwych zachowań. |
|
Szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji |
– Poszerzyć ofertę zajęć dodatkowych. Pozyskać do współpracy organizacje pozarządowe bądź inne podmioty w celu współpracy, organizowania ciekawych warsztatów dla młodzieży i innych zindywidualizowanych zajęć poszerzających i pogłębiających tematykę zajęć w szkole. – Zapewnić większą bazę metod, pomocy i repertuaru zajęć w celu wyrównywania szans edukacyjnych uczniów zdolnych i utalentowanych. – Badać skuteczność pracy z uczniami, w oparciu o rozpoznane potrzeby, na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych, w tym rewalidacyjnych. – Wprowadzać projekty promujące postawę tolerancji, zapobiegać dyskryminacji w każdym zakresie. – Rozwinąć program wzmacniania umiejętności dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne. – Organizować konkursy i imprezy, które wyrównują szanse wszystkich uczniów, integrują zespoły klasowe. |
– Badać opinie rodziców i uczniów, czy otrzymane w szkole wsparcie odpowiada ich potrzebom. – Wdrożyć program wzmacniający indywidualny rozwój emocjonalno – społeczny, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów niepełnosprawnych. – Angażować uczniów niepełnosprawnych w aktywność i rywalizację sportową. |
|
Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych |
– Wzmocnić współpracę nauczycieli uczących w jednym oddziale oraz pracujących w zespołach zadaniowych i przedmiotowych: wyznaczać wspólne cele, zadania, integrować zespół nauczycieli. – Ustalić harmonogram prac zespołu nauczycieli, wdrożyć procesy samokształcenia i samodoskonalenia z wykorzystaniem e – learningu. – Doskonalić zespoły nauczycieli w prowadzeniu ewaluacji wewnętrznej oraz innych badań. – Zespołowo opracować programy nauczania dla wybranych klas. – Dzielić się wiedzą i doświadczeniem wyniesionym z pracy egzaminatorów podczas sprawdzania egzaminów gimnazjalnych. – Udział nauczycieli w pracach komisji egzaminacyjnych na terenie szkoły. – Współpracować z OKE w Jaworznie. |
– Przeszkolić radę pedagogiczną z możliwości wykorzystania w procesie edukacyjnym nowoczesnych technologii edukacyjnych, wzmacniać system dzielenia się wiedzą i doświadczeniem. – Rozwinąć system szkoleń e- learningowych dla nauczycieli. |
|
Promowana jest wartość edukacji |
– Stosowanie przez nauczycieli metod skutecznego motywowania uczniów. – Opracować i wdrożyć program nt. planowania i organizowania dalszego kształcenia i preorientacji zawodowej. |
– Analizować osiągnięcia uczniów, którzy ukończyli dany etap edukacyjny, w perspektywie oceny skuteczności podejmowanych działań dydaktyczno-wychowawczych (losy absolwentów). – Stworzyć system do pozyskiwania i przetwarzania informacji o losach absolwentów. – Promować godne naśladowania postawy absolwentów wśród uczniów. – Podczas imprez środowiskowych w szerszym stopniu promować sukcesy uczniów i wartość edukacji. |
|
Rodzice są partnerami szkoły |
– Aktywizować forum w celu stałej skutecznej wymiany informacji z rodzicami i nauczycielami dzieci, angażować rodziców, którzy sporadycznie korzystają z SKF Librus. – Skuteczniej zaangażować rodziców i uczniów w procesy ewaluacji wewnętrznej placówki. – Bardziej zaangażować rodziców w opracowanie programu wychowawczego i programu profilaktyki. – Rozwinąć proces przepływu informacji placówka – rodzice , wypracować wspólnie z rodzicami zasady przekazu informacji na temat opinii, potrzeb, efektów pracy. |
– Podnieść ilość wydań gazetki szkolnej na temat życia szkoły „Po dzwonku”, usprawnić proces kolportażu i upowszechniania. – Wzmocnić kompetencje wychowawcze rodziców uczniów. Określić wspólnie z rodzicami konieczną tematykę spotkań ze specjalistami. – Stworzyć grupy wsparcia dla rodziców dzieci sprawiających trudności wychowawcze oraz dzieci wymagających szczególnego wsparcia. -Motywować rodziców i uczniów do podejmowania własnych inicjatyw na rzecz rozwoju szkoły i współpracy ze środowiskiem lokalnym. |
|
Wykorzystywane są zasoby szkoły oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju |
– Zaplanować bardziej skuteczny proces promocji placówki w środowisku lokalnym: strona internetowa, publikacje w prasie, forum, „dziennik elektroniczny” itp. – Podjąć działania wzmacniające wizerunek szkoły i wartość edukacji w środowisku lokalnym. – Nawiązać współpracę z fundacją bądź inną organizacją działającą na rzecz osób niepełnosprawnych. – Brać udział w konkursach projektach promujących szkołę oraz pozytywne postawy uczniów. |
– Uściślić współpracę z PPP oraz placówkami doskonalenia w celu zwiększenia skuteczności wyrównywania szans edukacyjnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, uczniów niepełnosprawnych, uczniów uzdolnionych – wypracować model współpracy. – Opracować model wspomagania dla szkoły w tym model wpierania nauczycieli z wykorzystaniem sieci współpracy oraz szkolnych organizatorów rozwoju edukacji. – Nawiązać współpracę z fundacją bądź inną organizacją działającą na rzecz obrony praw człowieka. |
|
Szkoła,organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu gimnazjalnego, oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych |
– Poszerzyć repertuar metod służących analizie wyników egzaminu zewnętrznego i egzaminów próbnych. |
– Wzmocnić i monitorować efektywność wniosków wdrażanych w następstwie procesu analizy pod katem podnoszenia osiągnięć uczniów. – Doprowadzić do dalszego systematycznego wzrostu wyników egzaminu zewnętrznego. |
|
Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi |
– Ustalić harmonogram prac zespołu nauczycieli, wdrożyć procesy samokształcenia i samodoskonalenia z wykorzystaniem e – learningu. – Doskonalić zespoły nauczycieli w prowadzeniu ewaluacji wewnętrznej oraz innych badań. – Wzmacniać współpracę zespołu nauczycieli uczących w jednym oddziale. |
– Zaopatrzyć placówkę w tablice interaktywne oraz projektory. – Przeszkolić radę pedagogiczną z możliwości wykorzystania w procesie edukacyjnym nowoczesnych technologii edukacyjnych. – Rozwinąć system szkoleń e- learningowych dla nauczycieli. |
Załączniki :
- Plany pracy w latach szkolnych 2013- 2016.
- Plany nadzoru w latach szkolnych 2013-2016.
- Program profilaktyki i program wychowawczy szkoły w latach 2013 – 2016.
Załączniki służące ewaluacji koncepcji :
- Sprawozdania z planów pracy w latach szkolnych 2013- 2016 – wnioski do dalszej pracy.
- Sprawozdania z nadzoru pedagogicznego w latach 2013-2016 – wnioski z nadzoru.
- Wnioski z analizy procesów edukacyjnych przebiegających w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem procesów wychowawczych.