Idąc z duchem czasu i hasłem przewodnim „W zdrowym ciele zdrowy duch” postanowiliśmy uzyskać potwierdzenie wieloletniego prawidłowego kierunku działań w sferze zdrowotnej poprzez włączenie się w realizację europejskiego projektu „Szkoła Promująca Zdrowie” i rozpocząć ubieganie się o Certyfikat Śląskiej Sieci Szkół promujących Zdrowie. Coraz więcej dzieci i młodzieży choruje na przewlekłe choroby, ulega różnego rodzaju nałogom – ważne jest, aby zwrócić szczególną uwagę na zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne uczniów, a także odżywianie się każdego z nich. Szkoła powinna uczyć i wychowywać, ale również dbać o zdrowie swoich wychowanków. Każdy nauczyciel ma wiele różnych możliwości wpływania na edukację prozdrowotną dzieci. Na różnych zajęciach lekcyjnych, podczas zabaw, wycieczek, a nawet w czasie przerw międzylekcyjnych powinien zwracać uwagę na odpowiednie postawy prozdrowotne oraz kształtować twórcze myślenie uczniów. Podniesienie poziomu świadomości w zakresie promowania zdrowia stanowi jeden z kluczowych warunków upowszechniania zdrowych stylów życia. Jest to możliwe dzięki zwiększeniu skuteczności edukacji zdrowotnej dzieci.
Po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej (analizie ankiety przeprowadzonej wśród 100 uczniów klas drugich, ich rodziców , grona pedagogicznego i personelu administracyjnego) postanowiliśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom uczniów, rodziców i nauczycieli. Zapoznając się z preferencjami ankietowanych, analizując Szkolny Program Wychowawczy i Szkolny Program Profilaktyczny ustaliliśmy trzy moduły które będziemy realizować w latach 2016-2019.
- Zdrowe odżywianie
- Aktywny tryb życia.
- Obniżanie poziomu stresu
Podstawą prawną programu jest Rozporządzenie MEN z dn. 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów
nauczania i podręczników (Dz. U. nr 752 z dn. 3 lipca 2012)
Program oparty jest na założeniach i celach edukacji prozdrowotnej zamieszczonych w:
– Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
– Narodowym Programie Zdrowia
– Programie „Szkoła Promująca Zdrowie”
– Szkolnym programie wychowawczym Gimnazjum nr8 z Oddziałami Integracyjnymi w Chorzowie
– Szkolnym Programie Profilaktyki
- Cele ogólne
Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez:
- Zdrowe odżywianie
- Aktywność fizyczną
- Obniżenie poziomu stresu
Cele szczegółowe:
Poznanie podstawowych zasad zdrowego odżywiania
– Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych
– Zwiększenie aktywności fizycznej uczniów
– Zapoznanie z różnymi aktywnymi formami spędzania czasu wolnego
– Korygowanie wad postawy
– Obniżenie poziomu stresu
Zadania na rok szkolny 2016/2017
I MODUŁ: Zdrowe odżywianie
Treści | Procedury osiągania celu (metody) | Przewidywane efekty (operacyjne) | Uwagi |
1. Propagowanie wśród uczniów zdrowych nawyków żywieniowych. | -lekcje tematyczne, pogadanki, konkursy, |
-uczeń wyjaśni podstawowe pojęcia związane ze zdrowym odżywianiem -potrafi analizować piramidę żywieniową -potrafi stosować zasady piramidy pokarmowej w żywieniu |
|
2. Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych | -lekcje: wychowawcze, wychowania do życia w rodzinie, biologii, wychowania fizycznego | -potrafi przygotować poszczególne posiłki stosując „zdrowe” składniki | |
3. Poznanie czynników i skutków niewłaściwego odżywiania. | -prelekcje, wykłady, konkursy tematyczne | -potrafi rozróżnić zdrową , niezdrową i szkodliwą żywność | |
4. Higiena i kultura przygotowywania i spożywania posiłków. | – lekcje: wychowawcze, techniki, konkursy, zajęcia na świetlicy, zajęcia z pracownikami kuchni, intendentem oraz świetlicy szkolnej |
-przestrzega zasad higieny podczas przygotowywania posiłków – zna zasady higieny i kultury podczas spożywania posiłków -zna zasady i sposoby prawidłowego przechowywania produktów spożywczych |
Zadania na rok szkolny 2017/2018
II MODUŁ: Aktywny tryb życia.
Treści | Procedury osiągania celu (metody) | Przewidywane efekty (operacyjne) | Uwagi |
1. Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie | -lekcje: wych-fiz, biologii, godzina wychowacza, prelekcja pielęgniarki szkolnej |
-potrafi wyjaśnić i rozumie wpływ aktywności fizycznej na życie człowieka |
|
2. Aktywne sposoby spędzania czasu wolnego. | -lekcje wych-fiz., rozgrywki sportowe, wycieczki, festyn szkolny |
– wie jak aktywnie spędzić czas wolny. -potrafi zaplanować czas wolny z uwzględnieniem aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego |
|
3. Przeciwdziałanie wadom postawy. | -lekcje wych.-fiz., prelekcja pielęgniarki szkolnej, zajęcia gimnastyki korekcyjnej |
– potrafi wyjaśnić przyczyny powstawania wad postawy – wie jak zapobiegać wadom postawy – zna podstawowe ćwiczenia zapobiegające wadom postawy |
|
4. Profilaktyka uzależnień | -lekcje: wychowawcze, wdż, konkurs, prelekcje pedagoga szkolnego | – zna skutki nadużywania środków psychoaktywnych | |
5. Higiena ciała i ubioru | -lekcje: wych.-fiz, biologii. | – zna i przestrzega zasad higieny osobistej |
Zadania na rok szkolny 2018/2019
III MODUŁ: Obniżenie poziomu stresu.
Treści | Procedury osiągania celu (metody) | Przewidywane efekty (operacyjne) | Uwagi |
1. Pojęcie stresu, przyczyny powstawania i jego skutki. | -lekcje wychowawcze, pogadanki z pedagogiem, psychologiem | -rozumie i potrafi wyjaśnić skutki stresującego trybu życia | |
2. Podnoszenie poczucia własnej wartości u uczniów | – lekcje: wychowawcze, wych.-fiz., pogadanki pedagogiem | -przedstawia swoje zalety, uzdolnienia, możliwości | |
3. Poznanie wpływu mediów na samoocenę. | -prelekcja medioznawcy | -potrafi rozróżniać narzędzia manipulacji współczesnego świata | |
4. Sposoby i techniki radzenia sobie ze stresem | Lekcje: wychowawcze, wych.-fiz. | -potrafi współpracować w grupie | |
5. Przeciwdziałanie agresji | – uczestnictwo w zawodach sportowych, prelekcje, kibicowanie | – wie jak należy dbać o swój układ nerwowy, aby sprawnie funkcjonował do późnej starości |